۱۳۸۸ فروردین ۲۱, جمعه

آیا می دانید گرمایش خانه ها در سوئد چطوری تامین می شود؟








درسوئد، خانه ها یا از طریق سوزاندن زباله (مثل شهر استکهلم که دو سال است که تکنولوژی خود را دارند به ایران هم انتقال می دهند).

و یا از طریق حفر چاه عمیق مثلاً 120 متری که آب گرم را به داخل شوفاژهای خانه ها پمپاژ می کند ، گرم می شوند. (می گویند هر یک متر که زیر زمین بروید، دمای آب با نزدیک شدن به هسته زمین، یک درجه گرم تر می شود). ین سیستم که به بریه وارمه (Bergvärme) معروفه، بسیار محبوب و عمومی یه. در این روش زمین را به عمق 50 تا 200 متر حفر می کنند و با پمپ بریه وارمه اب گرم را برای گردش در ساختمان بالا می آوردن
برای من که جالبه به خصوص در مقایسه با کشور ما با آنهمه مصرف گاز و برق و غیره، باز خونه هامون سرده! ولی اینجا این تکنولوژی، گرما را همیشه در حدود 22 درجه نگه می داره و فقط وقتی اتوماتیک از برق استفاده می کنه که هوای بیرون خونه به بیش از 15 درجه زیر صفر برسه.

- اگر قطر دریل کردن 127 mm (5 " باشد، به ازای هر متر این سوراخ حفاری شده، 140 kWh انرژی تولید خواهد شد.

۵ نظر:

  1. زیبا بود. پرینت گرفتم زدم تو تابلوی اداره. ممنون از اینکه این دانسته‌اتان رو با ما شریک شدید

    پاسخحذف
  2. خواهش می کنم./ اگر اطلاعات بیشتری در مورد این سیستم می خواهید حتما بنویسیید تا اضافه کنم.
    رها

    پاسخحذف
  3. خیلی جالب بود، باور کن دوران نوجوانی که کتابهای ایزاک آسیموف می خواندم این ایده به سرم زده بود!

    پاسخحذف
  4. سلام مطلب جالبي بود...
    ولي اگه يه بابايي بخواد به عنوان كار تحقيقاتي روي اين قضيه توي ايران امكانسنجي كنه اون قدر عذابش مي دن كه بهتره بي خيال بشه، اون قد سنگ مي‌ندازن كه بابا ما روي نفت خوابيديم و گازمونم كه دوم دنياست اون وقت بيايم زمين خدا رو سولاخ كنيم؟!

    ضمنا لطفا بخش «درباره من» رو يه نگاهي بيندازيد و اشكالش رو برطرف كنيد:
    شما كه ناسلامتي خيلي تحصيلكرده هم هستيد چرا زديد: famale، نكنه منظورتون female هستش؟!

    پاسخحذف
  5. سلام. مرسی از توجه و دقتتون! اصلاحش می کنم!

    توی ایران که ما از زندگی کردن هم پشیمون می شیم هر ثانیه توبه م یکنیم که چرا فک رکردم برگردم بهتره!! و دوباره روز از نو و روزی از نو! ولی از طرفی اگر همه خسته و ناامید بشیم به هیچ آیند هدوری هم نمی شه امید بست! پس مجبوریم که تلاش کنیم شاید روزی روزگاری!!!

    پاسخحذف