۱۳۸۷ اسفند ۲۶, دوشنبه

چرا ماهایی که ایرانی به دنیا آمده ایم زندگی و نان و آب و تفریحمان به سیاست آلوده است؟

چرا ماهایی که ایرانی به دنیا آمده ایم زندگی و نان و آب و تفریحمان به سیاست آلوده است؟



به بهانه کمپین جهانی علیه مصرف نمک با نتایج حیرت انگیز در فنلاند و کمپین برچسب مواد غذایی درفنلاند

اگر مدتی دور از جزیره ایرانمون زندگی کنیم، یواش یواش متوجه می شویم چیزهایی دیگری هم در زندگی وجود دارند که می توانیم درموردش حرف بزنیم، هیجان زده شویم، برایش گلو پاره کنیم، وقت، انرژی روانی و جسمی و زندگیمونو بذاریم، چیزهای دیگری مثل سلامت!

یک سخنرانی از گروهی فنلاندی داشتیم در مورد کمپینی که بر علیه مصرف نمک در کشورشون اجرا کردند و به خصوص زنان از پیشقراولان آن بودند. به همه جای کشور رفتند تا بر علیه مصرف نک تبلیغ کنند. از نتایج درخشان این کمپین که در سایر کشورها و به خصوص انگلستان و کشورهای متحدش نیز به دنبال آن اجرا شد، می توان به این موارد اشاره کرد:

کاهش افراد دارای فشارخون بالا به یک سوم تعداد آنها در زمان قبل از شروع کمپین، کاهش فشار خون یه میزان 10 میلیمتر جیوه بود ... که این کاهش فشارخون باعث کاهش 75-80 درصدی مرگ و میر ناشی از حمله قلبی و سکته مغزی در فنلاند شد(چون فشار خون بالا روی هر دوی این بیماریها تاثیر داره).

همین کمپین در سایر نقاط هم نتایج مشابهی را داشته است که کاهش مصرف نمک به میزان 6 گرم در روز می تواند 24درصد از مرگ های ناشی از سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماریهای عروق کرونری قلبی را کاهش دهد وبنابراین باعث پیشگیری از مرگ 2.6 میلیون نفری شود که به خاطر سکتهمغزی و حمله قلبی می میرند.

خب سوال من این است چرا باید همه چیز وهمه چیز در ایران این همه تحت الشعاع سیاست باشه... تو رو خدا جواب ندید که خانه را باید از پای بست، درست ساخت و از این جور حرفها.... چرا که هرکسی می تواند و باید در حوزه کاری و توانایی خودش، آستین ها را بالا بزنه.

ما می توانیم اگــــــــــــــــــــر و فقط اگــــــــــــر مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا واقعاً بخواهیم./

پی نوشت1: فنلاندی ها بعد از موفقیت در این کمپین الان کمپین دیگری را شروع کرده اند درمورد برچسب تاریخ انقضای مواد غذایی و توجه دادن مردم به رعایت اونها. چرا که مطالعات (چرا ما نداریم چنین نیازسنجی هایی را در کشورمون) نشان داده که 64 درصد فنلاندی ها اعتقاد دارند می توان غذاها را با وجود گذشتن از تاریخ مصرفشون، می توان خورد. برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به: http://www.evira.fi/portal/en/food/current_issues/?id=1568

پی نوشت 2: میتونیم از همه هموطنان سالم فعلی و بیمار آینده و بیماران فعلی و مرده آینده بخواهیم اهمیت و اولویت واضح و مبرهن ترجیح حل کامل مسایل سیاسی کشور را بر سلامت و زندگی روزمره خود، درک کرده و قصور خود و تک تک ما را ببخشند! چون جز این چاره ای ندارند!

ما هم که درگیر لینک دادن و گرفتن و بازی خوره ساسیت در دیروز و امروز همه




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر