۱۳۸۷ دی ۲۵, چهارشنبه

یک مطالعه اتنوگرافی موردی: نظرات مبتنی بر فرهنگ ببیندگان یک کلیپ

http://www.youtube.com/watch?v=J26RZTown24&feature=रेलातेद
امروز این لینک را تو بالاترین باز کردم که یک کلیپ توی یوتیوب که عنوانش این است: یک آهنگ افغانی جدید
یک دختر بامزه به ظاهر افغانی با لهجه افغانی ترانه را می خواند.

کلیپ هم دختر خواننده را نشان می دهد که در یک کارواش مشغول کار است و در همان حال ماشین شستن دارد می خواند، هیچ صحنه بد و زشت و مخالف اخلاق و ترویج فحشایی هم نداره!!:
"به روسیه ای تیب للو
به انگلیسی آی لاو یو
به فارسی گویمت یارم تو را من دوست می دارم....
تو یار نازنین من ...تو دوست بهترین من تو عشق اولین و هم عشق آخرین من
دل بیمار من یاد تو دارد
در و دیوار من یاد تو دارد
اگر با چشم دلخواهی ببینی
همه اشعار من یاد تو دارد "

اما نکته بی نهایت جالبی که هست کامنت هایی که ببیندگان این کلیپ گذاشته اند درنوع خود از نقطه نظر فرهنگی بی نظیر است(البته کم نظیر!!! بعید نیست که هنوزتو ایران هم بتونیم این جورآدمها پیدا کنیم! لازم به گشتن هم نیست! احتمالاً اطرافمون هم ریخته!!!! یادمون بیاد چه زود همه را خراب و فاسد صدا می کنیم جلوشون وقتی عصبانی بشیم یا پشتشون وقتی مطمئنیم نمی شنوند!!!)

یکی نوشته که "این توهین کننده است به زنان ....لطفاً حذفش کنید... من درمورد افغانی ها نمی دانم اما دختران ایرانی(!!! اتعجب از بنده) آنقدر خودشان را بالا می بینند که هرگز در چنین کلیپهایی بازی نمی کنند!!" که عزیز نازنین معصوم کودنی بوده که نمی دانم از چیش ناراحت شده !!! اصلا این دوست گرامی فکر هم نمی کند و اجازه نمی دهد که یک زن هم عاشق شود و یا حداقل عشفش را بیان کند.....
یکی دیگه نوشته این فاحشه بهتر است برگردد برود مدرسه درس بخونه تا مجبور نشه تو کارواش لعنتی کار کنه، در ضمن این دختر افغان نیست بلکه تاجیکی است...دخترهای افغان احترام بیشتری برای خودشون قائل هستند(!)......... بس کنید استفاده از اسم افغان را برای تاجیکستان لعنتی مواد مخدری احمق(!!!)
یک دیگه اشاره کرده که چه فاحشه ای. خدا را شکر که تاجیک است و افغان نیست. خدا را شکر.

خیلی جالبه نه!!!! احتمالاً بر و بچه های طالبان هستند که می تونند همچین کامنتهایی بذارند یا طالبان های درون برخی از ما که از ابزارهای مدرن هم استفاده می کنیم اما هنوز همون تفکرات چندش آور و تمامیت گرا و حق به جانب و پدر خوانده ای را داریم.

* مطالعه اتنوگرافی هم مطالعات فرهنگهای مختلف هستند।

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر